İNAT

Sebahat Karagöz

25-07-2025 15:38

Vallahi ben ne bir psikoloğum ne de eğitimci ama çok iyi gözlemleri olan, bu konuları merak edip araştıran bir anneyim.
Dinlersiniz, dinlemezsiniz, uyarsınız uymazsınız; o sizin bileceğiniz iş.
Çevrenizde mutlaka vardır inatçı insanlar ve inatçı yaşlılar.
Peki hiç aklınıza geldi mi inat nedir, neden inatçı olur bazı kişiler?
O kişi yakınınız değilse problem yok elbette, arkanızı döner gidersiniz ama yakınlarınızdan biriyse hele hele anne ya da babanızsa...
Eyvah eyvah!
"Nuh!" der "Peygamber!" demez.
Tabiri caizse sizi canınızdan bezdirir.
Peki doğuştan mı gelir inat yani genlerimizde mi var?
"Zaten bunun annesi de babası da dayısı da..." say sayabildiğin kadar. İşin uzmanları 
"İnat sonradan öğrenilen bir davranış biçimidir" diyor. 
Biraz daha açayım. 
Çocuk daha anne karnındayken öğreniyor bazı şeyleri.
Mesela tekmeleyince, elinizle karnınızı okşayıp onunla konuşursanız; o bebek bu davranışınızla sevgiyi öğrenmeye başlar.
Beklenen gün geldi ve nur topu gibi bir oğlunuz oldu.
Allah bağışlasın!
Dünyanın en mutlu insanı o anda sizsiniz.
Yaklaşık 2-2.5 yıl pek fazla bir problem yok.
Sonra başlıyor asıl sorunlar.
O yaşlarda çocuklarda benlik duygusu gelişiyor ve siz nasıl 'sizseniz' o da 'o'!
Bunun farkına o yaşlarda varıyorlar. 
Daha o yaşlarda çocuk diyor ki
"Ben de bir bireyim! Annem, babam nasıl kendi kararlarını kendileri veriyorsa ben de veririm.
Baksanıza kaşığımla kendi yemeğimi kendim yiyebiliyorum, üzerimi kendim giyebiliyorum, tuvaletimi kendim yapabiliyorum.
O halde kararlarımı da kendim verebilirim!"
Henüz mantık gelişmediği için yaptığı şeyler size batmaya başlar. 
İşte o zaman karşısına dikilp günde belki 100 kere
" Hayır! "demeye başlarsınız ve  her 'hayır' çocuğu isyana biraz daha yaklaştırır.
Hayat cehenneme döner.
O zaman "Evet" deyin kurtulun da diyemiyorum çünkü o 'evetler' öyle büyür ki an gelir bunun altından kalkamazsınız.
Çocuklar ham zekaya sahiptir ve bu zekaları sayesinde sizi kullanırlar. Bir kere paçayı kaptırırsanız; yandığınızın resmidir!
Sadece siz mi?
Hayır!
Onu da yakarsınız.
Her 'Hayır' ınız onu gelecekte özgüveni olmayan pısırık bir kişiliğe büründürürken, karşı koyamayacağınız o 'Evet' ler de gerçekleşmediği zaman onu inatçı bir kişi yapacaktır.
Biraz daha açalım.
"Aman, nalet olsun istediğini yapayım da sussun!" derseniz
çocuk "Haa! Demek ki neymiş?
Israr edersem kazanırım!" diye düşünür ve hiç bıkmadan istediği olana kadar bağırır, çağırır, ortalığı yıkar. 
İşte tam o dönemlerde  bu davranış; inadı öğrenmesini sağlar.
İlerleyen yaşlara gelindiğinde, o kişi  çekilmez bir ihtiyar olur çıkar.
Peki ne yapmak lazım? 
Yine uzmanlara kulak verelim.
Çocuk yetişmede üç metot vardır
Kazan kaybet!
Kaybet kazan!
Kazan kazsn!
Hemen bir örnekle bu duruma açıklık getirelim: çocuğunuz bilgisayarda oyun  oynamak istiyor.
'Hayır' derseniz siz kazanırsınız, çocuk kaybeder. 
'Evet' derseniz o kazanır siz kaybedersiniz.
Ama "Canım oğlum! Tamam ama bir şartım var; yalnızca yarım saat! Yoksa benim canım sıkılıyor sen oyun oynarken" gibi cümlelerle hem onu reddetmemiş olursunuz hem de siz kazanırsınız.
Dedim ya çocuk o yaşlarda
"Ben artık oldum!" duygusuna kapılır ve özgürlüğün farkına varır ama sizden kopmayı asla  göze alamaz.
Bu ne zamana kadar sürer?
Tabi ki ergenliğe kadar.
"Peki, o zaman ne olur?" derseniz; gençliğe  ilk adımlarını atan oğlunuz ya da kızınız kendi dünyasını kurup, orada özerkliğini ilan eder.
Sizi beğenmez!
"Yahu şu babam bunca para kazanıyor, kenarda üç kuruşu bile  yok! 
Ben olsam var ya!
Şimdiye dünyanın en zengin insanı olurdum!" gibi kendisinin sizden çok daha akıllı olduğunu kanıtlama derdine düşer.
Annesini beğenmez çünkü kendi kız arkadaşları gençliklerinin tüm avantajlarını kullanarak her alanda annelerinden farklı bir duruş ve tutum sergilerler.
Vatan kurtarırlar mesela.
Ayrı eve çıkmak isterler ama her türlü masraflarını sizin karşılamanız dayatmasıyla.
Özerklik ilan eden bir bölge kime karşı daha hassatır?
Tabi ki kendi yakınına, kendi öz vatanına.
Ergenin de İsyanı, kini nefreti hatta sevgisi; kendi annesi ve  babasınadır. Dışarıdan onun bu aşırılıklarını sineye çekecek kimse yoktur, olamaz da!
Üç gün katlanır, dördüncüde hop sokağa.
O  gençler ne kadar diklense de şunu çok iyi bilirle ki sığınacak en güvenli liman yine aileleridir.
Toparlarsak çocuk büyütmek hayli zor ve sorumluluk gerektiren bir durumdur.
Eğer bu sorumluluğu üzerinize alamayacaksanız,
LÜTFEN ÇOCUK YAPMAYIN !

Saygılarımla
Sebahat Karagöz

DİĞER YAZILARI DURUM ÇOK CİDDİ 01-01-1970 03:00 HAVALAR NASIL SİZİN ŞEHİRDE 01-01-1970 03:00 SİZİN YATACAK YERİNİZ YOK O'LUM! 01-01-1970 03:00 BİRİ BANA "DUR!" DESİN! 01-01-1970 03:00 VİCDANLAR PAS TUTTU ! 01-01-1970 03:00 OLMUYOR AMA! 01-01-1970 03:00 YÜREK İSTER 01-01-1970 03:00 TURİZM BAŞKA İLTİCA BAŞKA 01-01-1970 03:00 İŞİN ÖZÜ 01-01-1970 03:00 SICAK HAVA SUÇU TETİKLİYOR MU ? 01-01-1970 03:00 SEX - SANAT - PARA 01-01-1970 03:00 HAMAL 01-01-1970 03:00 Köroğlu’na SÖZÜM VAR! 01-01-1970 03:00 JANDARMAMIZIN KURULUŞUNUN 186. YILI KUTLU OLSUN 01-01-1970 03:00 MERHUMU NASIL BİLİRDİNİZ? 01-01-1970 03:00 TEŞBİHTE HATA OLMAZ 01-01-1970 03:00 SOSYAL DEVLET ve İSLÂM 01-01-1970 03:00 GENÇLERE ÖZÜR BORÇLUYUZ 01-01-1970 03:00 YANKI ODALARI 01-01-1970 03:00 LAN O'LUM HANİ 3. DÜNYA SAVAŞI ÇIKACAKTI? 01-01-1970 03:00 HADSİZLER! 01-01-1970 03:00 BİRAZ DA BEN 01-01-1970 03:00 BÜYÜKLERE SAYGI 01-01-1970 03:00 NAZAR 01-01-1970 03:00 ATATÜRK NASIL RAHAT UYUSUN! 01-01-1970 03:00 BEN GERÇEK BİR RİZELİYİM! 01-01-1970 03:00 TÜRK POLİS TEŞKİLATI'NIN 180. KURULUŞ YILDÖNÜMÜ KUTLU OLSUN 01-01-1970 03:00 BU TOPRAKLARDA ŞEYTAN BİLE MÜSLÜMAN MİNTANI GİYER 01-01-1970 03:00 ŞAPKAYI ÖNÜMÜZE KOYMANIN ZAMANI GELMEDİ Mİ? 01-01-1970 03:00 BU NASIL ADALET? 01-01-1970 03:00 BAŞIM DÖNÜYOR 01-01-1970 03:00 NOV HAV KONCOKTÜR... NE DİYON O'LUM 01-01-1970 03:00 İSLÂM 01-01-1970 03:00 Ciddi ve oldukça da tehlike arz eden bir yolda ilerliyoruz 01-01-1970 03:00 KIVIRMA 01-01-1970 03:00 MAL BU KARDEŞİM 01-01-1970 03:00 Çok Parti İyi Demokrasi Değildir 01-01-1970 03:00 BENİM ŞEHİDİM 01-01-1970 03:00 AYIP ETTİN CEM KÖKSAL! 01-01-1970 03:00 ZAVALLI ZELENSKY! 01-01-1970 03:00 GEÇ OLMADAN! 01-01-1970 03:00 ASIL MESELE 01-01-1970 03:00 YANKI ODALARI 01-01-1970 03:00 OKULLAR ÜNİVERSİTELER KAPATILSIN 01-01-1970 03:00 YAZIK AMA! 01-01-1970 03:00 SAVUNMA! 01-01-1970 03:00 KÖLELEŞİYORUZ! 01-01-1970 03:00 KİM SUÇLU 01-01-1970 03:00 ACİL DURUM! (112) 01-01-1970 03:00 FERGANİ UZAYDA 01-01-1970 03:00 KURTAR BENİ AKUT 01-01-1970 03:00 MÜZİK EVRENSELDİR 01-01-1970 03:00 MANÜPLASYON/ KORKU/ KAOS/ KARMAŞA/ SAVAŞ 01-01-1970 03:00 Köprü 01-01-1970 03:00 Şeytan Rahat Durmuyor! 01-01-1970 03:00 PANDEMİ 01-01-1970 03:00 1 ARALIK TÜRKİYE BİRLİK ve KUCAKLAŞMA GÜNÜ KUTLU OLSUN 01-01-1970 03:00 NASIL HİTAP EDEYİM? 01-01-1970 03:00 VOLODİMİR OLEKSANDROVİÇ ZELENSKİ 01-01-1970 03:00 OĞLUM BAK GİT 01-01-1970 03:00 CEHALET ! 01-01-1970 03:00 "Yolumuz Yolundur Mekânın Cennet Olsun" Affet Bizi Atam 01-01-1970 03:00 Aile Atomdur Parçalanırsa İnsanlık Altında Kalır❗ 01-01-1970 03:00 NELER DİNLEMİŞİZ? 01-01-1970 03:00 CANIM TÜRKİYEM 01-01-1970 03:00 AYNAYA BAKIN BENİ GÖRECEKSİNİZ 01-01-1970 03:00 Yahu içim yanıyor, içim- Ben mi çok hassasım yoksa??? 01-01-1970 03:00 DEĞİŞİM CANLILIKTIR ZİNDELİKTİR❗ 01-01-1970 03:00 UYANIK OL RİZE❗️ 01-01-1970 03:00 BİR SAĞDAN BİR SOLDAN 01-01-1970 03:00 İNSANA TARAFIM❤️ SAVAŞA KARŞIYIM❌️ 01-01-1970 03:00 AZİME TEYZE'NİN KÖPEĞİ 01-01-1970 03:00 HAY SİZİN MEDENİYETİNİZE❗️ 01-01-1970 03:00 AMELİYAT❗ 01-01-1970 03:00 DİNİ DAR 01-01-1970 03:00 YEŞİL MAVİ AŞK 01-01-1970 03:00